Byggregler

Regler vid ny-, till- och ombyggnad av stuga

Maximal tillåten stugstorlek är 35 kvadratmeter. Högsta tillåtna bygghöjd, från markyta till högsta takhöjd är 3,5 m.

Samtliga kostnader i samband med utbyggnad bekostas av den som bygger ut. Även eventuella kostnader på grannes stuga, som kan bli förelagt av t.ex byggnadsnämnd eller brandförsvar pga utbyggnaden. Det åligger byggherren att tillse att byggnadsarbetet medför minsta möjliga störning för övriga stugägare.

Stugan skall rymmas på befintlig tomt. Föreningen står ej för något arbete eller kostnader om detta krav ej uppfylls.

Ritningar skall tillställas styrelsen för godkännande innan de sänds till byggnadsnämnden för godkännande.

Behandling av ansökan om byggnadslov:
    • Ansökan tillsammans med ritningar m.m.
    • Styrelsen granskar ritningar m. m.
    • Styrelsen kontaktar byggherrens grannar inom området för utlåtande
    • Styrelsen beslutar om eventuellt godkännande
    • Beslutet sänds till byggherren
Utbyggnad enligt Attefallsreglerna med maximalt 15 kvm byggyta kan tillåtas. Rutinen för detta är densamma som vid bygglovsansökan. Anmälan ska skickas till styrelsen för godkännande innan den skickas till byggnadsnämnden. Styrelsen kontaktar grannarna innan de tar ett beslut. (Årsmötesbeslut 2015-07-05)
Stugans elsystem kan bara gå på en fas, med säkring max 16 A. Anordning skall finnas som förhindrar att användande av spis och varmvattenberedare samtidigt.

* Vårens städdag 2024 är den 13/4 kl 10.00  så boka in det!!

* Årsmöte är alltid första söndagen i juli månad. År 2024 är det alltså 7 juli kl 11.00

Klicka på fotona för att få få större storlek.

Gå till fliken Arbetsschema och kolla när din stuga har gräsklippning.

Årsmöte för Bäckens Stugförenings medlemmar hölls den 5 juli 2020. Ny ordförande i föreningen är Helen Bårdén.

Hemsidesansvarig:[email protected]

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)