Byggregler

Regler vid ny-, till- och ombyggnad av stuga

Maximal tillåten stugstorlek är 35 kvadratmeter. Högsta tillåtna bygghöjd, från markyta till högsta takhöjd är 3,5 m.

Samtliga kostnader i samband med utbyggnad bekostas av den som bygger ut. Även eventuella kostnader på grannes stuga, som kan bli förelagt av t.ex byggnadsnämnd eller brandförsvar pga utbyggnaden. Det åligger byggherren att tillse att byggnadsarbetet medför minsta möjliga störning för övriga stugägare.

Stugan skall rymmas på befintlig tomt. Föreningen står ej för något arbete eller kostnader om detta krav ej uppfylls.

Ritningar skall tillställas styrelsen för godkännande innan de sänds till byggnadsnämnden för godkännande.

Behandling av ansökan om byggnadslov:
    • Ansökan tillsammans med ritningar m.m.
    • Styrelsen granskar ritningar m. m.
    • Styrelsen kontaktar byggherrens grannar inom området för utlåtande
    • Styrelsen beslutar om eventuellt godkännande
    • Beslutet sänds till byggherren
Utbyggnad enligt Attefallsreglerna med maximalt 15 kvm byggyta kan tillåtas. Rutinen för detta är densamma som vid bygglovsansökan. Anmälan ska skickas till styrelsen för godkännande innan den skickas till byggnadsnämnden. Styrelsen kontaktar grannarna innan de tar ett beslut. (Årsmötesbeslut 2015-07-05)
Stugans elsystem kan bara gå på en fas, med säkring max 16 A. Anordning skall finnas som förhindrar att användande av spis och varmvattenberedare samtidigt.

Klicka på fotona för att få få större storlek.

Höstens arbetsdag går av stapeln lördagen den 16 september   kl 11.00. Någon form av förtäring blir det till alla medverkande. Fint väder har beställts. Fin gemenskap får vi som vanligt.

Du vet väl att Bäckens stugförening har en facebook-sida? Begär vänskap om du tillhör föreningen. Du kan lägga upp dina foton som du är stolt över där också om du gör ett inlägg till Bäckens stugförening.

Ett tips: Gilla Vilshärads vägförening på Facebook så att du kan läsa information från föreningen. Gilla också Vilshärads badortsförening på Facebook för att få ännu mer information.

Postnumret till stugområdet är: 305 65 Villshärad.

Alla som är nyfikna på om något händer och vilka bilder som tagits kan kolla på Facebook. http://www.facebook.com/ Är du stugägare eller anhörig till stugägare kan du lägga till Bäckens stugförening som vän.

Du kan kommentera vår sida här:

Är det någon som är sugen på att göra egna hemsidor? Här finns chans att göra hemsidor gratis och få bra support dessutom:

Om det är många som gör egna hemsidor med denna referens: http://www.n.nu/?referrer=backensstugforening.n.nu så får vi rabatt på premium. Dessutom får den person som gör egen hemsida och använder vår referens också premium. Det är alltså ett win-win-arrangemang.

(Lämna tom)

Vill du skriva något till vår stugförening kan du göra det här:

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)