Byggregler

Regler vid ny-, till- och ombyggnad av stuga

Maximal tillåten stugstorlek är 35 kvadratmeter. Högsta tillåtna bygghöjd, från markyta till högsta takhöjd är 3,5 m.

Samtliga kostnader i samband med utbyggnad bekostas av den som bygger ut. Även eventuella kostnader på grannes stuga, som kan bli förelagt av t.ex byggnadsnämnd eller brandförsvar pga utbyggnaden. Det åligger byggherren att tillse att byggnadsarbetet medför minsta möjliga störning för övriga stugägare.

Stugan skall rymmas på befintlig tomt. Föreningen står ej för något arbete eller kostnader om detta krav ej uppfylls.

Ritningar skall tillställas styrelsen för godkännande innan de sänds till byggnadsnämnden för godkännande.

Behandling av ansökan om byggnadslov:
    • Ansökan tillsammans med ritningar m.m.
    • Styrelsen granskar ritningar m. m.
    • Styrelsen kontaktar byggherrens grannar inom området för utlåtande
    • Styrelsen beslutar om eventuellt godkännande
    • Beslutet sänds till byggherren
Utbyggnad enligt Attefallsreglerna med maximalt 15 kvm byggyta kan tillåtas. Rutinen för detta är densamma som vid bygglovsansökan. Anmälan ska skickas till styrelsen för godkännande innan den skickas till byggnadsnämnden. Styrelsen kontaktar grannarna innan de tar ett beslut. (Årsmötesbeslut 2015-07-05)
Stugans elsystem kan bara gå på en fas, med säkring max 16 A. Anordning skall finnas som förhindrar att användande av spis och varmvattenberedare samtidigt.

Klicka på fotona för att få få större storlek.

Nu närmar sig julen och nyår. Sedan är det inte så långt kvar tills alla flyttar in i sina stugor igen. Alla 23 stugor med sina ägare önskas en riktigt god jul och ett gott nytt år

Vårens arbetsdag/trivseldag är den 2 maj 2020, klockan 11.00. På årsmötet i somras beslutades att vi ska utöka gräsklippningsdagarna. Schemat för detta är inte klart än. Det kommer ett nytt arbetsschema så fort jag har hunnit skriva ett schema. /Gerd

(Lämna tom)

Vill du skriva något till vår stugförening kan du göra det här:

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)